Opbrengst online stemmen vergroening Ver Huellweg

23-05-2019

“Hoe groener, hoe beter” tot “Deze weg kan niet autovrij worden gemaakt” of “Het is al heel groen” is een greep uit de reacties die wij binnenkregen op dit platform naar aanleiding van de vragen die wij aan jullie voorlegden over mogelijkheden om de Ver Huellweg groener te maken.

“Onnodige stukken asfalt omzetten naar groen”, is namelijk een van de aanbevelingen die is gedaan in de visie die bewoners voor dit gebied hebben gemaakt. De meningen zijn verdeeld, dat is duidelijk! Lees hieronder hoe er gereageerd is op de stellingen, en wat er de komende tijd nog gaat gebeuren.

Korte samenvatting van de reacties

Tijdens de eerste bijeenkomst begin april hebben we met bewoners gesproken over onderstaande stellingen, waar jij de afgelopen paar weken ook online op hebt gestemd. Dit tezamen geeft een goede indruk van hoe er gedacht wordt over de mogelijkheden van vergroening.
Uit zowel de bijeenkomst als de online stemming blijkt dat de meningen verdeeld zijn over het wel/niet afsluiten van (een gedeelte van) de weg. En in hoeverre parkeren en/of stalling van bussen in de toekomst mogelijk moet zijn. Ook is duidelijk dat er behoefte is aan een (uitgebreider) verkeerskundig onderzoek om de effecten van het toekomstige gebruik van de weg op de omgeving aan te tonen. Dit is nodig om goede keuzes te maken over de inrichting van de weg, en daarmee de mate van vergroening. 

Wat hebben wij in de tussentijd gedaan?

Op basis van alle reacties (die verdeeld zijn) hebben wij drie opties voor de indeling van de weg verder uitgewerkt, voor Ver Huellweg Noord en Zuid. De ene optie betekent meer vergroening en een ander gebruik van de weg dan de andere optie. Ook heeft er een uitgebreid verkeersonderzoek plaatsgevonden.

Hoe nu verder?

Binnenkort vindt er een tweede bijeenkomst plaats. Een uitnodiging hiervoor volgt snel! Tijdens die bijeenkomst willen we graag met jou in gesprek over de verschillende opties voor vergroening die wij hebben uitgewerkt. Daarnaast informeren we jou over de uitkomsten van het verkeersonderzoek. 

Wil je bij de tweede bijeenkomst zijn? Of toch liever online meedenken? Abonneer je op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven. De uitnodiging voor de bijeenkomst of om online mee te denken volgt snel via deze nieuwsbrief!

Noordelijk deel Ver Huellweg

Wat waren jullie reacties?

Ver Huellweg Noord: Deze weg kan autovrij
Op deze stelling lieten de meeste mensen hun stem achter. Blijkbaar was dit voor velen het belangrijkste onderwerp waar ze graag hun mening over wilde delen. 60% was tegen het afsluiten van deze weg. Een greep uit de reacties: “Ik zie geen reden waarom het nodig is. Het is al zeer groen”, “Het  is een ontsluitingsweg voor de omliggende wijken. Deze weg kan alleen autovrij gemaakt worden middels een uitgebreid onderzoek en met direct overleg met de belang hebbende bewoners. Parkeerplaatsen kunnen weg.”

40% stemde ‘eens’. “Voor vergroenen meer natuur en het zorgt voor een beter en veiliger wandelgebied. “Verkeer hoort niet in een bos/park” of “Het is van een zeer grote toegevoegde waarde voor de stad om de Scheveningse bosjes en de waterpartij een grote groene zone van te maken. Met daarbij nog een ondertunneling van de Teldersweg. De toegang naar het van Stolkpark kan dan via de Wagenaarweg of de Cremerweg. Deze twee straten betaald parkeren en eenrichtingsverkeer maken.”

De Ver Huellweg Noord kan smaller gemaakt worden
56% van de mensen was het eens met deze stelling. “Er moet veel meer groen komen en auto’s zoveel mogelijk weren. Ik ben zelf autobezitter”. 44% was het oneens: “Dat is voor de Scheveningers de enige route het file verkeer naar Scheveningen te vermijden. Maak er wel een richtingsverkeer van naar het Westbroekpark.” Of “Ik ben tegenstander van het afsluiten van de Verhuellweg voor autoverkeer, maar wel bereid om door enige versmalling en beperking van de snelheidslimiet tot 30 km het bestaande groene karakter te versterken.”

Ver Huellweg Noord: Auto's kunnen hier niet meer parkeren
“Parkeerfaciliteiten in de nabije omgeving zijn er voldoende” of “Zonde om zo’n mooi stukje groen als parkeerplaats voor Madurodam en evenementen te gebruiken, maak parkeerplaatsen buiten Den Haag en stimuleer OV”, is een greep uit de 60% van de mensen het ‘eens’ was met deze stelling. 40% was het oneens: “Wegen waarover je dan moet omrijden staan al vaak vast. Bovendien verplaatsen we de parkeerdruk naar plekken waar die al groot is. Dus we verschuiven het probleem van waar het niet is naar waar het al was.” Of “Alles staat steeds vast richting Scheveningen, kost veel reistijd en verontreinigd de lucht al die auto’s ed. Sluiproute voor locals verdient aandacht.”

Er komt één wandelpad langs het noordelijk deel van de Ver Huellweg, aan de kant van de Waterpartij
53% was het oneens met deze stelling: “Geen goede oplossing, wandelaars moeten veilig kunnen oversteken”. 47% was het eens: “Klopt, het pad langs de weg aan de Waterpartij kant is overbodig. Vanaf het bos kan het (toekomstige) fietspad worden overgestoken naar specifieke ingangen naar de Waterpartij”

“Er zijn nu al te weinig parkeerplaatsen voor de leden van tennispark De Bataaf, heel veel parkeerplaatsen worden 's morgens ingenomen door de vele honden uitlaat services” is een van de reacties van 60% die het oneens met deze stelling. 40% was het eens: “Afsluiten van dit deel van de weg zorgt voor perfecte aansluiting met noord deel van de weg en meer groen. Een mooi nieuw fiets en voetpad!”

Ver Huellweg Zuid: Parkeerplaatsen die vervallen, moeten worden gecompenseerd in het gebied
68% is het oneens met deze stelling: “Gebruik daarvoor het parkeerterrein van Madurodam. Als je in de buurt wilt parkeren om te wandelen, mag dat geen probleem zijn.” 32% is het wel eens: “Zeker eens, bezoekers van het bos en het tennispark kunnen anders niet parkeren.”

Cookie-instellingen