Omdat het riool diep onder de grond zit, moet de straat daarvoor helemaal open. Voor de Medemblikstraat betekent dit een groene kans. In het midden van de weg komt een groene middenberm met nog een extra bomenrij.
“Jeetje, wat doet die snelweg hier?,” dat vroeg Tjitte zich verbaasd af toen hij ging kijken in Leyenburg. Hij was daar in zijn functie als landschapsontwerper bij de gemeente, omdat de afdeling groot onderhoud hem had gevraagd om mee te kijken naar kansen voor vergroening in de wijk. “De Medemblikstraat is een woonstraat, geen doorlopende weg. Dat past niet bij de breedte van de weg. Het is in die hele wijk de enige straat van deze breedte. Hij is zó breed dat ik zelfs even aan een snelweg moest denken.”
De oude riolering ligt aan beide kanten van de Medemblikstraat tussen een bomenrij en de gevels van de flats. Dit riool hier weghalen zou de wortels van de oude iepen, platanen, essen, meelbessen en sierperen zo beschadigen dat deze bomen niet kunnen blijven staan.
De brede weg bracht Tjitte op een idee: “Als we het nieuwe riool nou onder de weg leggen, kunnen we de meeste oude bomen behouden. Auto’s hebben nog voldoende ruimte als we in het midden van de weg een groene middenberm maken met nog een extra bomenrij.”
Voordeel op voordeel
Bij de nieuwe plannen voor de Medemblikstraat trok Tjitte samen op met stadsboomadviseur Daan. “Het heeft veel voordelen om hier een middenberm aan te leggen,” zegt Daan. “Bomen hebben een verkoelend effect. Ook voor de riolering is het beter, want dat hoeft dan minder water af te voeren bij veel regen. Zo stapelen we voordeel op voordeel door hier meer groen aan te leggen.”
Deze straat is volgens Daan een perfect voorbeeld van kansen die er zijn om de stad te vergroenen: “De stad wil meer natuur, maar daar is maar beperkte ruimte voor. Daarom moeten we slim nadenken over hoe we gebieden die voor onderhoud op de schop gaan groener kunnen inrichten. Normaal begint een ontwerp met een blanco vel en daar tekenen we een nieuwe openbare ruimte in. Wij beginnen met een groen vel. Alleen wat per se moet tekenen we in. Wat overblijft is dan automatisch groener.”
Typisch Haags
De middenberm in de Medemblikstraat wordt een typisch Haagse groene middenberm met een kruidenmengsel, of bloemrijk weelderig gras en verschillende soorten bomen uit de stadskwekerij. “Die bomen zijn al wat groter, waardoor de buurt meteen profijt heeft van, bijvoorbeeld, schaduw. We kiezen voor verschillende soorten omdat een mix van bomen beter bestand is tegen ziektes.”
Het enige nadeel: de aanleg van de groene middenberm begint pas in 2026. Hoewel zij er nog een tijdje op moeten wachten, zijn ook bewoners positief over de plannen voor de groene weg. Tijdens een van de 3 inspraakavonden bleek dat bijna iedereen de groene middenberm ziet zitten. “Natuurlijk waren er wel op- en aanmerkingen’, zegt Daan. “Maar uiteindelijk werd het plan positief ontvangen.” Dus de Medemblikweg wordt straks minder breed, maar het draagvlak ervoor wordt een stuk breder.

De voordelen van bomen
Foto: Valerie Kuypers
Deze tekst is eerder verschenen op Bereikbare stad Den Haag
Nieuwsbrief
Niets meer missen van onze verhalen over het Haagse Groen en de stadsnatuur? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Aanmelden